Klasztory Wycieczki Hurghada

 

 

 

Klasztory

Klasztory

Egipt to miejsce powstania najstarszych na świecie klasztorów wczesnego chrześcijaństwa.

Są to malowniczo położone – w dolinach pomiędzy górami Pustyni Arabskiej ( ok. 280 km od Hurghady ) – maleńkie miasteczka o piaskowym kolorze.

Wyjeżdżamy wczesnym rankiem (ok. 3.00), śniadanie w formie suchego prowiantu trzeba zamawiać w recepcji.

Klasztor św. Antoniego założony w IV w. n.e. położony jest u podnóża góry, w której zachowała się grota, gdzie mieszkał Święty (do groty prowadzi ponad 1200 schodków).

Oglądamy najbogatszy zachowany w Egipcie zbiór koptyjskich malowideł ściennych. Najstarszy zachowany maleńki kościół św. Antoniego (z jego grobem), gdzie pod poszczególnymi warstwami odnajdziemy aż osiem warstw fresków datowanych VII w. n.e.

Zwiedzamy również salę, w której mnisi spożywali posiłki od czasów średniowiecza, wieżę obronną oraz windę, za pomocą której transportowano żywność nie otwierając bram klasztoru.

Klasztor św. Pawła pustelnika – na terenie monastyru znajdują się cztery kościoły. Najstarszy to kościół św. Pawła, zachowały się w nim malowidła ścienne z XIII i XIV w. obrazujące bogatą średniowieczną symbolikę sztuki koptyjskiej. Zobaczymy XIV-wieczne żarna, tłocznie oliwy oraz naturalne źródło wodne, które wykorzystywał już św. Paweł.

Klasztory te do dziś są centrum intelektualnym i duchowym egipskiego chrześcijaństwa.

Wizyta w klasztorach św. Pawła i św. Antoniego w Egipcie to doświadczenie duchowe i kulturowe, które można poczuć na własnej skórze. Wpatrując się w ich architekturę, poznając ich historię i odczuwając atmosferę tych miejsc, można odnaleźć głębsze znaczenie i wiarę.

Powrót do hotelu.

*****

Epoka koptyjska

Chrześcijaństwo dotarło do Egiptu w połowie I wieku n.e., a wraz z przybyciem św. Marka do Aleksandrii w 65 r. n.e. w Egipcie powstał pierwszy Kościół koptyjski.

Pod koniec III wieku n.e. chrześcijanie byli prześladowani przez cesarza Dioklecjana.

Koptowie za początek kalendarza koptyjskiego przyjęli rok wstąpienia Dioklecjana na tron ​​(284 r. n.e.).

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech tej epoki było rozpowszechnienie się ascetyzmu wśród chrześcijan, co doprowadziło do rozwoju monastycyzmu i powstania licznych klasztorów w całym Egipcie.

Architektura koptyjska inspirowana była duchem starożytnej sztuki faraońskiej i stanowiła zakończenie szeregu ciągów artystycznych, które obejmowały cywilizacje faraonów, Greków i Rzymian w Egipcie. Kościoły budowane w V wieku n.e. uważane są za wzór koptyjskiej architektury i sztuki.

Dominujące malarstwo epoki koptyjskiej było rozwinięciem metody przekazywanej z poprzednich epok w Egipcie, polegającej na malowaniu farbami tlenkowymi („freskami”) na ścianach pokrytych warstwą tynku.

Podobnie jak starożytni Egipcjanie znali muzykę, tak w okresie panowania ludu koptyjskiego w Egipcie rozwinęła się sztuka muzyki kościelnej, która miała nadążać za artystycznymi tendencjami muzycznymi starożytnych egipskich melodii. Melodie grane w Kościele koptyjskim do dziś noszą faraońskie nazwy, takie jak „melodia sindżari” i „melodia atrabini”.

Dendera i Abydos                                   Rejs po Nilu